Handelsvillkor

Allmän information Husgiganten.se ägs av Richard Mortensens Vej 70C, 2. Th, 2300 København S, CVR: 27328725 

Priser På Husgiganten.se reserverar vi oss rätten för eventuella fel i våra angivna priser. Dessutom reserverar vi oss rätten att ändra priserna utan att informera i förväg. Det kan även ske för slutsålda eller utgångna varor från vårt lager.

Betalning Husgiganten.se tar emot betalning med VISA-Dankort, VISA, VISA Electron, Mastercard, ViaBill, MobilePay, Banköverförning. Betalning dras från ditt konto när vi har skickat varan. Alla belopp är i SEK (svenska kronor) och inkluderar moms. Reservationer görs för eventuella prisfel och sålda/utgångna varor.

Leverans Varor skickas från vårt lokala lager eller fjärrlager inom 1-3 vardagar. Därefter kan det ta upp till sju dagar innan du får ditt paket, på grund av helgdagar. Vanligtvis tar det 2-3 dagar. Du kommer att få en länk med tracking för hemleverans från Postnord/DPD så snart som paket skickas. 

Reklamationsrätt Vi erbjuder 2 års reklamationsrätt i enlighet med köplagen. Vår reklamationsrätt gäller för defekter i material och/eller tillverkningen. Du kan få varan reparerad, utbytt, pengarna tillbaka eller ett lägre pris på varan beroende på den specifika situationen. Reklameringen gäller inte fel eller skador som har uppkommit på grund av felaktig hantering av produkten/tjänsten. Du måste reklamera produkten inom en “rimlig tid” efter du har upptäckt bristen/felet. Husgiganten.se täcker rimliga returkostnaderna. Läs mer om din reklamationsrätt på Konkurrens- och konsumentverkets hemsida.

Vid retur, reklamationer och utnyttjandet av ångerrätten, måste du skicka ett meddelande via email till hej@husgiganten.se

Återbetalning Vid återbetalning, behöver du bifoga dina bankuppgifter i form av reg.nr. och kontonummer så att vi kan överföra återbetalningen till dig. Informationen kan skickas utan risk via email eller annan elektronisk form eftersom det inte är känslig information och endast komma att användas för att fullgöra återbetalningen.

Returrätt Det finns en 14 dagars full returrätt på varor som köps i vår webbshop. Tidsperioden räknas från den dagen;

  • Då du får beställningen

  • Då den sista varan i beställningen blir levererad, om det rör sig om flera varor i samma beställning som levereras enskild eller i olika paket.

  • Då du får sista delen av en produkt leveraras, om det rör sig om en leverans av varor som består av flera delar.

  • Då du får den första produkten levererad när det gäller regelbunden leverans av produkter under en bestämd tidsperiod.

Returkostnaden på 49 SEK är du ansvarig för. Du måste anmäla till oss att du vill använda ångerrätten senast 14 dagar efter köpet och efter det har du 14 dagar på dig att returnera produkten. Meddelandet måste skickas till oss via email till hej@hemnetshop.se. I meddelandet måste du tydligt ange att du vill använda din ångerrätt.

Du kan inte ångra en vara genom att vägra att ta emot leveransen utan att tydligt informera oss.

Varor som inte ingår i ångerrätten Följande produkttyper ingår inte i ångerrätten:

  • Varor som är tillverkade eller blivit modifierade enligt konsumentens specifikationer eller blivit personifierade genom en beställning av konsumenten.

  • Förslutna varor, som av hälso- eller hygienskäl inte är lämpliga för retur och där förslutningen är trasig efter leveransen.

  • Varor, som på grund av sin natur har blandats oupplösligt med andra vid leverans.

  • Varor, där tätningen är trasig.

  • Utförda icke-finansiella tjänster som vid leverans av tjänsten har påbörjat med ett överenskommet samtycke från konsumenten samt erkännandet av att ångerrätten upphör när tjänsten är fullbordad.

  • Leverans av digitalt innehåll som inte levereras fysiskt till konsumenten, om utförandet har påbörjats med ett överenskommet samtycke från konsumenten samt ett erkännande att konsumenten förlorar sin ångerrätt.

  • Tidningar, tidsskrifter eller magasiner utesluts på grund av prenumerationsavtal för sådana publikationer.

  • Avtal som ingåtts vid offentlig auktion.

  • Varor som försämras eller föråldras snabbt.

Retur Skicka ett email och berätta för oss ditt ordernummer samt be oss om en returetikett. Om ditt paket är för stort för att kunna skickas som ett vanligt paket måste det hämtas av ett fraktföretag. Då måste du inforamtion oss om ett datum, minst 5 dagar i förväg, måndag-fredag, när vårt fraktföretag kan hämta varan. Uppge även telefonnumret och adressen för kontaktpersonen som finns på adressen. Observera att returfraktkostnad på 49 SEK kommer att faktureras från din återbetalning, eftersom att du är ansvarig för dessa kostnader enligt retur i köplagen.

Varans skick vid retur Du ansvarar för eventuella försämringar i varans värde, som kan beror på en annan hantering av varan än vad som är nödvändigt för att bestämma produktens typ, egenskap och hur den används och fungerar. Du kan med andra ord prova varan precis som du skulle göra om du provade varan i en fysisk butik.

Om varan testats utöver vad som beskrivs ovan, betraktas den som använd. Detta kan leda till att köpet annulleras och du kommer bara få tillbaka en del eller inget av köpbeloppet, vilket beror på produktens kommersiella värde vid mottagandet av returen. För att få tillbaka hela köpbeloppet måste du testa varan utan att använda den.

Återbetalning Om du ångrar ditt köp kommer du naturligtvis att få tillbaka det beloppet som du har betalt till oss. I de fallen där det är en värdeminskning av varan är du ansvarig för detta belopp vilket kommer att dras innan betalningen till dig utförs. När du utnyttjar ångerrätten kommer alla betalningar som vi har mottagit från dig, inklusive leveranskostnad (exklusive extra kostnader om du har valt en annan leveransform än den billigaste formen som är standardleveransen som vi erbjuder), återbetalas utan onödiga dröjsmål och inom 14 dagar från det datum då vi mottog meddelandet från dig om ditt beslut att använda ångerrätten. Återbetalningar görs via samma betalningsmedel som du använde för den ursprungliga transaktionen såvida du inte uttryckligen har godkänt något annat. Vi erhåller oss rätten att vänta med återbetalningen tills att vi har fått tillbaka varan eller tills att du har bevisat för oss att du har returnerat varan.

Möjligheter att överklaga Ett klagomål om en produkt eller en tjänst kan lämnas in till Center for Klageløsning, Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg. Danmark. Du kan klaga till Center for Klageløsning via Klageportalen for Nævnenes Hus. Link: Klageportal for Nævnenes Hus

Om du är en konsument som är bosatt i ett annat EU-lag kan du ange ditt klagomål i EU Kommissionens online klagomålsplattform. Plattformen finns här: https://ec.europa.eu/consumers/odr/ Om du lämnar in en klagan här, måste du ange vår email address: hej@husgiganten.se